Kan je met een mhbo juridisch diploma, hbo rechten versneld doen?

Ik volg nu een mhbo juridisch opleiding. Als ik mijn diploma heb, wil ik graag hbo rechten gaan volgen. Deeltijd. Kan dit dan versneld? En hoe zit dat dan in elkaar?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (1)

"Je wordt tot de opleiding HBO-Rechten toegelaten als je in het bezit bent van een relevant diploma. Onder een relevant diploma verstaan we een havo- of vwo-diploma, een diploma op mbo-4 niveau of een gelijkwaardig bevonden diploma. Dit geldt zowel voor de studie in voltijd, deeltijd als voor duaal."

Heb je een diploma op vwo, havo, of mbo niveau 4 behaald, dan ben je toelaatbaar tot de opleiding HBO-Rechten voltijd. Bij HBO-Rechten zijn er geen speciale routes voor studenten die bijvoorbeeld een mbo-diploma hebben gehaald. Voor iedereen is het studieprogramma hetzelfde. Later in de opleiding ga je je specialiseren en volgt iedereen inhoudelijk zijn eigen route. Op basis van eerder behaalde vakken op hbo- of universitair niveau is het mogelijk om bij de examencommissie vrijstelling voor bepaalde vakken aan te vragen. Ook is het mogelijk om in overleg met je studieloopbaanbegeleider het programma te versnellen. In beide gevallen wordt maatwerk geleverd."

De deeltijdopleiding richt zich op studenten die werkzaam zijn in een juridische omgeving en daar een relevante functie hebben. Door je werkervaring in een juridische omgeving ben je doorgaans in staat om de lesstof sneller te verwerken. Je moet zorgvuldig werken en in korte tijd veel theorie leren; je hebt affiniteit met de dynamiek van de juridische wereld.

Voor de deeltijdopleiding HBO-Rechten moet je beschikken over een relevante werkplek. Je werkplek moet voor de start van de opleiding goedgekeurd worden door middel van een werkplekdiagnose. Zo’n werkplekdiagnose kan tijdens de open dagen van de opleiding worden uitgevoerd, aan de hand van een recente functiebeschrijving en een aanvullend gesprek."

Kortom: je kunt de opleiding in deeltijd doen maar op basis van mbo krijg je geen vrijstellingen. Je moet al werken in een "juridische omgeving".
Computoon